Wer lesen kann ist klar im Vorteil

  • So , ich habe transdem bekommen (kein werbung) und hab 2004 und 2010.


    Jetzt erstmal transdem lesen und uben.


    Wie ich das verstehe funzt es noch nicht mit 2010 aber muss ich das erstmal probieren ins 2004.


    Und nachtsens die strecke als cdp importiern ins 2010 oder ?


    Na also habe ich was zu tun ( lol )


    Bei mir hats angefangen in rotterdam , der stadt bahn (meine arbeit) und bin gespannt wie es weiter klappt.


    So ne kleine vorstellung von mir aus , und dann versteht mann auch meine komische schreib weise ohne umlaute:P


    Hans,

    Einmal editiert, zuletzt von Basti ()

  • Hallo und willkommen im "Club"!


    Und mach Dir keine Gedanke ueber Dein Deutsch!


    Erstens saehe es mit Sicherheit fuer Dich auch komisch aus, wenn wir uns in Hollaendisch versuchen wuerden und zweitens ist das was von vielen Deutsche Usern kommt auch nicht besser :)


    Mick!

    One of the painful signs of years of dumbed-down education is how many people are unable to make a coherent argument. They can vent their emotions, question other people’s motives, make bold assertions, repeat slogans—anything except reason.“ (Thomas Sowell)

  • Na also , das war fast ein jahr pause seit anmeldung und das kaufen tranzdam,


    jetzt geht los mit lesen und uben.


    kacheldateien (server gefunden) im forum und weiter lesen.
    Leider was ich bauen will ist UNTER meeres spiegel (aua, ja ja ein richtiges wessie )
    Ich habe die orginal strecke plaene siemens und die haette ich gerne als trainz tile und dann weiter , aber wie ?


    wie geschrieben, wer lesen kann ist klar im vorteil.



    P.S.


    Und gelachen hab ich im forum thema Anderssprachige Foren Dutch,


    Die meiste reactionen waren auf deutsch , LOL, komische hollaendische variant ?

    Einmal editiert, zuletzt von Hans de Koster ()

  • Welche konkreten Eingangsdaten hast Du, zusätzlich zu dem was für jedermann öffentlich zugänglich ist? Lagepläne 1:500 als Rasterkarte?


    Mit dem frei zugänglichen Material kann man ja schon recht einfach und recht detailliert bauen. Zusätzliches Material an Karten- und Plänen kann den Streckenbau aber natürlich weiter vereinfachen.


    Welches Koordinatensystem hat Dein zusätzliches Material? Und in welcher Form liegt es vor? Denn darum wird es gehen: Wie bringt man bestimmte Geodaten in TransDEM hinein? Rasterkarten/Pläne müssen entweder in für TransDEM direkt lesbarem Format vorliegen (z.B. GeoTIFF), oder mittels der TransDEM-Funktionen georeferenziert werden.


    PS: Wir sollten uns auf einen Thread zu diesem Thema einigen und die Diskussion nur in dem einen Thread fortführen, vielleicht in diesem hier?

  • hier als beispiel 2 bilder.


    D.h. die plaene aus rotterdam ,metro (stadtbahn), keine daten, lol, unter meeresspiegel.


    Mit tranzdem bin ich am moment etwas weiter mit lesen , hab mir ne schoene video tutorial angeguckt.
    SRTM daten gefunden via forum.So jetzt weiter.(persoenlich denke ich zu schnell gehen und zu wenig lesen, standard fehler wie auch immer ?).


    zweitens , das mit die metro bilder mache ich mir neu auf tiff und etwas editiert.
    Dan stell ich mir vor diese bilder als baseboard overlay im trainz zu bekommen, und lay ze tracks onto ze floor.( wie vektor daten ?)


    Wenn ich ich hier ueber nach denke stell ich mir vor das laufend tranzdem irgenwan die pfennig runter fallt.


    Mit google terain downloader bekomme ich tile max 15 X. besser geht ein screendump, dan siehste die gleise.
    Mit google sat bekomme ich tiles auf max 20 X.


    So wesentlich zwei problemen hier, und die loesung ist fast dabei.


    helfte 1 und 2,

    und die andere helfte,
    [IMG]http://i55.tinypic.com/oaou4o.jpg[/IMG



    Hans

    Einmal editiert, zuletzt von Hans de Koster ()

  • Es war ne bissl uben aber ich denk es hat geklappt mit transdem.Mindestens einmal,Im trainz 2010 gab es die utm kachel overlays mit googlemaps strassen daten.
    Und bauen.


    Auch gleich weiter gegangen mit stadtbahn AM boden ,das ist zu sehen un kann ich weiter ausbauen.:P


    Ich melde wie es weiter geht.


    Danke im vorraus leute.


    Hans.

  • Die aktuellen Google-Maps/Earth-Bilder zeigen die Baugrube, und man kann eines Teil des Bahnsteigs erahnen.


    Was man machen kann, um diesen Lageplan, dem offensichtlich die Koordinaten fehlen (es wird sicher auch welche mit Koordinaten geben), zu georeferenzieren:


    Mit einem zweiten geöffneten TransDEM und den Luftbildern die Koordinaten der oberirdischen, sichtbaren Gebäudeecken verwenden: Groothandelsgebouw, Eingangshalle Centraal Station. Dann müsste der (unterirdische) Bahnsteig auch einigermaßen richtig zu liegen kommen.


    Siehe Tutorium Nr 1 im TransDEM Handbuch, Hauptteil, Seite 109 in der deutschen Ausgabe.


    Sicher einen Versuch wert. Haben wir so schon öfter mit älteren deutschen Lageplänen gemacht, denen die Koordinaten fehlten.

  • Hi Basti,


    Zitat

    Mit einem zweiten geöffneten TransDEM und den Luftbildern die Koordinaten der oberirdischen, sichtbaren Gebäudeecken verwenden: Groothandelsgebouw, Eingangshalle Centraal Station. Dann müsste der (unterirdische) Bahnsteig auch einigermaßen richtig zu liegen kommen.


    So etwas haette ich auch gedacht.


    Erster versuch hat geklappt , ein stuckchen strecke umgebung rotterdam und exportiert ins Trainz 2010 , import content.


    Baseboard ist ziemlich unscharf und klick auf wireframe und hiho rattenscharf !


    Zweiter versuch weil es schoen geht , ein teil was ich nicht habe , rangierbahnhof, aber google zeigt das noch.


    Alles genau daselbe getan aber leider im ts2010 nuer wireframe , NIX :shock:
    irgendwo etwas ein fehler gemacht oder so.


    na ja, erst mal kleines urlaub und weiter angucken.


    Hans.


    P.S. Transdem ist v 2.01

    Einmal editiert, zuletzt von Hans de Koster ()

  • Bedingt durch die Art und Weise, wie in Trainz Bodentexturen definiert und verwaltet werden, muss deren Auflösung für Geodaten eher unscharf bleiben. Verwendet man das 5m-Geländeraster (ab TS2009 und TransDEM 2.0), so erhält man 1 Pixel je 5m. Das reicht normalerweise aus, um Karten im Maßstab 1:25.000 noch vollständig abzubilden. Bei Geodaten mit größerem Maßstab, z.B. Luftbildern und Lageplänen, greift man zu Overlay-Objekten als großen, ebenen Texturträgern. Bei TransDEM heißen diese Objekte UTM-Kacheln. Damit kann man dann auch sehr hohe Auflösungen realisieren, allerdings auf Kosten des Speicherplatzes für die enormen Texturen.


  • So , wieder zuruck aus Belgien.


    Als beispiel/ubung ein stuckchen gebastelt.Wieder die englische tutorial angeguckt und melde .Es hat sowar geklapt.


    Es gibt momenten im trainz das es kein UTM kacheln / tiles showt.Ich denke mein rechner mit 2GB speicher/memory.


    Die erste mal hat es gefunzt , aber wie geschrieben mit spaetere versuche hab ich die digen nicht mehr gesehen.


    Alles neu gemacht und lesen und wieder probieren und endlich gab da eine trainz 2009 strecke, Yeeehaaa !:-D:-):-D


    Hollaendisch vector dateien auch gefunden.
    http://blogs.infosupport.com/b…ndse-esri-shapefiles.aspx
    und
    http://download.geofabrik.de/osm/europe/


    esri shape data


    Hans.

    Einmal editiert, zuletzt von Hans de Koster ()

  • Hans,


    Schau mal hierunter, vielleicht ist dieses hilfreich. (leider nur im Niederländischer Sprache)


    Voordat je aan deze tut begint moeten eerste de texturen in Trainz worden geinstalleerd, en tevens een aantal instellingen worden ingegeven in Transdem. De texturen zitten bij de levering en kan je via Content importeren binnen halen. (dit staat ook vermeld op pagina 9 van de transdem trainzedition handleiding)


    De instellingen binnen Transdem, klik op ''Options'' en vervolgens op ''settings'' klik hier op het tabblad ''Trainz global export parameters''
    Browse bij Source folder for UTM03 object naar de map op je harde schijf waarin Transdem in geinstalleerd. In deze map zit nog een map "UTM03 (het adres bij mij is : C:\Program Files (x86)\Ziegler-Tools\UTM03
    Typ vervolgens je KUID nummer bij User ID en druk op OK



    Goed terug naar de Web Tile Server.



    Open Rastermap en klik op ''Map Tile Servers''.


    In het venster wat nu verschijnt, staat rechts boven Provider. Klik de button hieronder aan, en klik op : ''2 Google maps''
    Doe hetzelfde met Tiletype (er net onder) en zet dit op ''Orthophoto''


    Zoek nu een stuk van Nederland op, in dit geval de Kop van noord Holland.
    Mocht de wereldkaart overigens niet direct in beeld komen, zet de vertikale schuif ''Zoom'' naast het zwarte vlak 1 of 2 stappen hoger.
    Zodra je nederland in het vizier krijgt, kan je de schuif nog wat hoger zetten. In het geval van het plaatje hierboven staat ie op 10.


    Wanneer je het plaatje goed in beeld heb, druk je op de grote knop met daarop de pijl naar rechts. Dit zorgt ervoor dat de coordinaten van de kaart woorden over genomen.
    Zet de mode (rechts onderin) op ''single maps image'' en Druk nu op ''get map'' Rechts onderaan het venster.
    Transdem vraagt je op dit moment overigens waar je deze kaart wil opslaan, geef daarvoor dus een geschikte locatie op.(tip van de dag: maak voor iedere keer dat je zo'n kaart opslaat een nieuwe map aan
    en geef die de naam van je project met de schaal van de kaart erachter. Hoe gedetaileerde je gaat, des te meer kaarten worden het, en binnen no-time zie je door de bomen het bos niet meer.)



    Geef Transdem even tijd, en je ziet een de kaart in het grote venster verschijnen. Verklein het venster van de map tile server tijdelijk,
    zodat het links ondereen het transdem scherm komt te hangen.


    In de nu zichtbare kaart kan worden ingezoomd door middel van de button met het vergrootglas net links onder ''route'' en ''edit''
    Om in te zoomen klik je deze knop aan, en trek je en rechtzoek om het gebied heen wat je wil inzoomen. Uitzoomen kan door gelijktijdig op ''ctrl'' te drukken en het muiswiel te rollen.




    Aangezien deze kaart behoorlijk groot is, wordt het tijd wat scherpere kaarten te zoeken. Om de kaarten te bemachtigen in het juiste gebied, maken we gebruik van de knop ''simple route editor''
    Op de screen hierboven zie je hem op de onderste van de 3 balken bovenin, het is het teken met het potlood en blauwe streepjes erachter. Klik deze aan en tevens de knop ernaast.(create new polyline with mouse)
    Dit zorgt ervoor dat je nu strepen kan trekken over de kaart, dwz in het begied waar het spoor zich bevindt. Aangezien de exacte ligging van het spoor er nu nog niet echt toe doet,
    maar omdat we op zoek zijn naar gedetaileerdere kaarten, kunnen we simpelweg wat lijnen heen en weer trekken (Zoals op de screen hieronder) in het gebied waar het spoor ongeveer moet liggen.


    Haal vervolgens het ''map tile server'' venster weer tevoorschijn, en zet nu de schaal in de zoombar op 13. Doe het zelfde met het zoomlevel , net even recht van de Zoombar. Deze lopen
    niet automatisch met elkaar mee.



    Zet nu de mode (rechts onderin het map tile server venster) op '' Map Images along path'' en druk op ''Get Map''
    sla de kaarten weer in een nieuwe map op




    Het volgende beeld zou er dan ongeveer zo uit moeten zien:





    Maak het ''map tile server'' venster weer klein en zoom in op Station Den Helder. Haal nu eerste de lijnen weg waarmee we deze kaarten hebben bemachtigd. Dit doe je met
    het tweede knopje links van het knopje waarmee je de lijnen hebt getrokken. Vervolgens klik je wel weer op het knopje om de lijnen te trekken en het knopje rechts ernaast.
    Nu kan je beginnen met het trekken van de lijnen ter plaatse van het spoor, dit is nu goed mogelijk omdat de kaart veel gedetaileerder is.
    Wanneer je aan de rand van de kaart komt, dubbel klikken op de lijn en even de route editor uitzetten, anders kan je niet uitzoomen.


    Ga hiermee door tot aan Station Alkmaar, het eind resultaat ziet er dan uit zoals hieronder :



    Nu wordt het tijd om deze route (alleen het lijntje) op te slaan. Doe dit door op ''route'' en vervolgens ''save route'' te klikken.




    Haal vervolgens het ''map tile server'' venster weer tevoorschijn en zet de schaal nu op 17. Mode op '' Map Images along path'' en druk op ''Get Map''


    Je kan nu gerust even een bak koffie gaan halen, want transdem heeft hier wel even voor nodig. Laat Transdem rustig even zijn gang gaan, aan de balk in het window kan je de voortgang aflezen



    Nu wordt het tijd om ervoor te zorgen dat er een DEM (digital elevation Model) kaart onder de route te hangen. Aangezien dit deel van nederland zich nou niet typeerd door de vele heuvels kunnen we de DEM kaart ook zelf maken (DEM kaarten ophalen van internet neem ik wel mee in route bouwen uitgebreid).
    Het zelf maken van de kaart gaat als volgt. Druk op ''File/Dem'' en vervolgens op ''New Dem''
    Zet in het venster wat nu verschijnt de ''Grid Width'' op 50 meter en druk op ''OK''



    Vervolgens zie je dat de route wordt overspoeld door een laag blauw, en dat je lijntje is verdwenen. Klik eerst het ''map tile server'' window weg dmv het rode kruisje.
    Klik vervolgens op ''Route'' en ''Open route'' en zoek je opgeslagen route weer op.
    Vervolgens wordt het tijd ons van di blauwe laag te ontdoen. Dit kan door in de bovenbalk, bijna aan de rechterzijde op de knop ''Hide Dem'' te drukken. Hier door is de demkaart nog wel aanwezig, maar
    niet meer zo storend in beeld. (overigens is de dem kaart nu geheel blauw aangezien alles op 0 mtr niveau is)




    Trek nu eerst met de ''select'' knop (De pijl tweede van rechts naast het vergrootglas) een rechthoek op de route heen
    Druk vervolgens op ''Trainz'' en vervolgens op ''export and create : DEM & Groundtextures'' Negeer het tussen liggende venster.



    Hierna verschijnt het volgende venster in beeld. In dit venster kan je de ''route filter instellen'' Druk op Apply en zet deze op 1. Dit houdt in dat er links en recht naast het baseboard met waar het spoor loopt
    evenzoveel baseboards liggen als het cijfer dat je ingeeft. Browse vervolgens onder in het venster naar de map waarheen je je route wilt exporteren en Geef hierna onder in het venster je route
    een naam, standaard staat dit op ''new route''
    Zet de Trainzversion op de juiste uitvoering en selecteer de juiste regio. Druk vervolgens op ''OK''
    Het exporteren begint nu.


    Geef transdem even de tijd om dit rustig te laten uitvoeren.




    Wanneer dit is gebeurd druk je nogmaals op ''trainz'' maar nu op ''export en create: UTM Tiles'' Druk in het venster dan nu verschijnt bij route filter op ''Apply'' en vervolgens op ''OK''




    Open nu trainz en ga in de Content manager de content importeren. Importeer eerst de route, en vervolgens de UTM kaarten (in een map genaamd scenery).


    Open vervolgens trainz en open de route, klik op doorzicht raster en het overtrek feest kan beginnen !
    Succes !


    Grt, André


  • THX, was al een heel eind , maar er zitten een paar leuke pointers in.Het fine tunen gaat wat beter zo.


    Ik krijg steeds meer ideeen maar dat zal iedereen wel gehad hebben die na ¨de ontdekking hoe het werkt¨
    zo ineens enthousiast word/werd.


    Und vielleicht ist dieser tutorial auf holleandisch einfacher als auf englisch ? :winking_face:


    nogmaals bedankt.


    Hans.

    Einmal editiert, zuletzt von Hans de Koster ()

  • sacht mal, steht in den forenregeln nicht was von deutschsprachepflicht? und da Hans auch deutsch kann, macht das holländisch sprechen hier mMn keinen sinn.

  • Sorry mr-y und rest foren mitglieder.


    Es war ein antwort und leider nicht auf deutsch , mein antwort war auch ne bissl schnell in meine muttersprache sorry dafur.Rechtschreibfehler gibt es bei mir ohne ende.
    Hauptsache ist wir sind trainz fanz oder ?


    Und ja es gibt ein anderssprachiges forum auf Dutch-Nederlands forum.
    Hab ich auch gepostet.


    Ok nogmals sorry.


    Hans.

  • joah, war eigentlich sogar hauptsächlich auf die anderen bezogen, die deutschen, die dennoch auf holländisch posteten, nicht dierekt gegen dich. und rechtschreibfehler...nun gut, sind akzeptabel, finde, die hauptsache ist, dass man dich verstehen kann, und das kann man...

  • lol, ja das kann man,und mit anhoeren, denk mal an der rudi.


    Hans.

    Einmal editiert, zuletzt von Hans de Koster ()

  • Zitat von Ikaros

    Open Rastermap en klik op ''Map Tile Servers''.


    In het venster wat nu verschijnt, staat rechts boven Provider. Klik de button hieronder aan, en klik op : ''2 Google maps''


    Ein Hinweis fehlt hier noch: Es müssen einmal ja noch die mitgelieferten Sample Settings für die Kachelkartendienste aufgespielt werden:
    Main menu: Raster Map | Raster Map Tile Servers | Settings... | Import...


    Ansonsten sehr schön. Danke sehr. :)
    Immer wieder spannend, einige der Begriffe in einer anderen Sprache als deutsch oder englisch zu lesen.


    Gibt es eigentlich noch weitere Tutorien in niederländisch? Immerhin ist TransDEM auch in den Niederlanden recht verbreitet.


    Mein niederländisch ist leider nicht mehr das beste. Lesen geht recht gut, auch gesprochene Sprache verstehe ich noch einigermaßen, aber richtig Praxis fehlt seit Jahren, auch wenn es nur ein Katzensprung bis zur Grenze ist (wobei böse Zungen behaupten, dass in Zuid-Limburg kein niederländisch gesprochen wird. :-D).



    An die Sprachkritiker: Es gibt im Trainz-Depot zwar eine niederländische Sektion, wenn auch englisch betitelt (müsste korrekterweise "Nederlands" heißen), aber nicht für den TransDEM-Bereich. Fachliche Beiträge in niederländisch halte ich daher auch an dieser Stelle für zulässig und darüber hinaus für eine Bereicherung.

  • Zitat von MR-Y

    sacht mal, steht in den forenregeln nicht was von deutschsprachepflicht? und da Hans auch deutsch kann, macht das holländisch sprechen hier mMn keinen sinn.


    ...also, ich verstehe den groben Inhalt schon! Ist ja fast wie Plattdeutsch.
    Da habe ich mit dem Geschreibsel mancher deutschen Forenmitglieder mehr Schwierigkeiten.


    Zitat von MR-Y

    sacht


    ...ist auch kein deutsch!


    Ach so, wie war das mit der shift-Taste...?


    Jörg

    Einmal editiert, zuletzt von Joerg_M ()

  • Zitat von geophil

    Ein Hinweis fehlt hier noch: Es müssen einmal ja noch die mitgelieferten Sample Settings für die Kachelkartendienste aufgespielt werden:
    Main menu: Raster Map | Raster Map Tile Servers | Settings... | Import...


    Ansonsten sehr schön. Danke sehr. :)
    Immer wieder spannend, einige der Begriffe in einer anderen Sprache als deutsch oder englisch zu lesen.


    Gibt es eigentlich noch weitere Tutorien in niederländisch? Immerhin ist TransDEM auch in den Niederlanden recht verbreitet.


    Bitte sehr !. Ich habe noch einer, die steht hierunter. (war mein erster Tutorial)



    Zitat von geophil

    (wobei böse Zungen behaupten, dass in Zuid-Limburg kein niederländisch gesprochen wird. :-D).


    Als West-Holländer Ich kann das bestätigen :winking_face:





    Transdem Tutorial Deel 1



    Goed je hebt dus Transdem besteld en na het ontvangen van de betaling een mail van Roland Ziegler ontvangen.


    Ik zal niet teveel op de installatie ingaan, dat wijst zichzelf, maar wel op de 2 bestanden die bij de levering zaten.



    Het zijn beide .xml bestanden, de ene '''Map Tile Sample Settings Jun10'' en andere ''WMS Sample Settings Jun10''


    Deze bestanden dienen in TransDem te worden geinstalleerd, ze zorgen ervoor dat er een basis aan geografische servers in dit deel van Transdem worden geinstalleerd.
    Naderhand is dit aantal servers nog uit te breiden, hier gaat de handleiding uitvoerig op in (en ik missschien ook nog wel)



    Open TransDem en klik op ''Rastermap'' en klik vervolgens op ''web mapping services''




    Vervolgens verschijnt het window ''Web Mapping Services (in de screen hieronder aan de linkerzijde).
    Even niet letten op het rijtje landen wat links in het window genoemd wordt (bij mij is het al geinstalleerd).


    Klik binnen dit window op ''import'' en er wordt een nieuw window (import WMS Settings) geopend wat op zoek is naar een .xml bestand ''WMS Sample Settings Jun10''
    Klik vervolgens op openen in dit window.


    Hierna verschijnt een klein window ''Import WMS Group and Servers'' klik hier op ''JA''


    Dit moet er ongeveer zo uitzien :




    Hierna kunnen we de ''Map Tile Sample Settings Jun10'' settings gaan installeren.


    We klikken weer op ''Raster Map'' en vervolgens op ''Map Tile Servers''
    Er verschijnt nu een ander window waarin recht boven een knop zit ''settings''
    Klik hier op en er verschijnt een nieuw klein window '' map tile settings'' (zichtbaar in het zwarte vlak op de screen hieronder).


    In dit kleine window staat een nieuwe button ''import'', klik hierop en ga verolgens weer opzoek naar het .xml bestand ''Map Tile Sample Settings Jun10''
    Installeer vervolgens deze settings.




    Je hebt nu een aantal geografische server in deze 2 modules geinstalleerd. Deze laten zich later nog uitbreiden.
    een klein voorbeeld daarvan, op de volgende site : ''http://www.gdi.bayern.de/geodatendienste/details/196.html'' (ja, bij mij speelt alles zich af rondom de Alpen)
    Zie je halverwege de pagina ''GetCapabilities-Aufruf (Link zur Ansicht im Capabilities-Viewer)'' staan.
    Het adres wat hieronder staat is wat je nodig hebt om in de modules hierboven te installeren.
    Wanneer je hierop klikt kom je op een pagina terecht waarop alles gegevens voor de installatie zijn te vinden (servernaam, etc) .
    Hoe dat exact gaat vindt je terug in de handleidingen.
    Van Nederlandse Servers heb ik ze zo niet 1,2,3 voorhanden, maar even op Google zoeken en je hebt er zo een paar gevonden.



    Nog even terug naar de Rastermaps.
    Open rastermaps en open vervolgens map tile servers. Klik in di window rechts bovenaan op de Knop onder provider op ''2 Google Maps'' en daaronder bij Tiletype op de knop en kies daarbij
    ''Orthophoto'' Hierna moet het er zoals hieronder uitzien. Je kunt hierin zoals in Google earth naar een bepaalde plek zoeken. hioerover later mee.




    Groet, André

  • Zitat von Ikaros


    ... Ik zal niet teveel op de installatie ingaan, dat wijst zichzelf, maar wel op de 2 bestanden die bij de levering zaten.


    Het zijn beide .xml bestanden, de ene '''Map Tile Sample Settings Jun10'' en andere ''WMS Sample Settings Jun10''...


    Ah. Das war also bereits im Teil 1 behandelt worden.



    Zitat von Ikaros

    ... Je hebt nu een aantal geografische server in deze 2 modules geinstalleerd. Deze laten zich later nog uitbreiden.
    een klein voorbeeld daarvan, op de volgende site : ''http://www.gdi.bayern.de/geodatendienste/details/196.html'' (ja, bij mij speelt alles zich af rondom de Alpen)
    Zie je halverwege de pagina ''GetCapabilities-Aufruf (Link zur Ansicht im Capabilities-Viewer)'' staan.
    Het adres wat hieronder staat is wat je nodig hebt om in de modules hierboven te installeren.


    Da hast Du Dich für Deine (Vor-)Alpenstrecke ja ganz offensichtlich etwas tiefer in die Materie eingearbeitet.
    :)